
WineWayWind – Een goed gerijpte Riesling
Als kereltje van 7 jaar oud zong ik luidkeels mee op de muziek van Piet Veerman (de Koster) en zijn Cats, uiteraard met de bijbehorende mimieken.
Nu vele jaren later reist Piet nog dagelijks als passagier mee in m’n auto.
’s Avonds is de huiskamer gevuld met z’n warme volle stemgeluid en een vakantie in het buitenland zonder Piet is ondenkbaar. Hij zingt me door Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje en Frankrijk. Het voelt als familie terwijl Piet mij hoogst waarschijnlijk niet eens kent.
Ik hoefde niet lang na te denken toen mij als Register Vinoloog werd gevraagd om de eigenschappen van wijn te vergelijken met de eigenschappen van Volendammer artiesten. Het laat zich raden over wie mijn eerste column voor 1WayWind gaat, Piet Veerman (de Koster), een absoluut fenomeen die als een rode draad door m’n leven loopt in vreugde en verdriet. Ik ben op zoek gegaan naar een grote wijn van een vermaard wijnboer. Ik heb Piet al eerder vergeleken met een gerijpte Riesling. De keuze is gevallen op de Fronholz Riesling 2004 van Domaine Ostertag.
De kleur van de wijn verraadt direct al overeenkomsten, een donker goudgele kleur kenmerkend voor een 13 jaar oude wijn en het timbre (klankkleur) van de meest warme stem van Nederland zoals die wat mij betreft het beste te horen is op het album Third Life.
De Fronholz van Ostertag was als jonge wijn al populair en is door de jaren heen alleen nog maar voller en completer geworden. Luister naar Scarlet Ribbons uit de begintijd en daarna naar ‘Mi Vida (My life)’ het laatste soloalbum van Piet.
Na de observatie van de kleur gaan we bij de beoordeling van wijn altijd door naar de geur van de wijn. Deze Riesling heeft de typische geur van een rijpe Riesling. Tonen van honing en daarnaast een licht vleugje (gout de pétrol) van het oliespuitje zoals we dat vroeger vaak in de bouwwereld tegenkwamen. Naar ik heb vernomen heeft onze Piet voor z’n Catstijd ook in de bouw gewerkt en de honingtonen zijn in overvloedige maat terug te vinden in de talloze platen van ons aller Cats. Wat een rijkdom!
En dan stomen we door naar de smaak…………..Gecompliceerd en beschikt na 13 jaar nog over voldoende zuren. Een ongekende frisheid met ook weer die honing!
Wijn moet over voldoende zuren beschikken om bestaansrecht te hebben. Een artiest moet kritisch zijn en dus ook over de nodige zuren beschikken. Beiden hebben de test doorstaan!
Fronholz Riesling kan als aperitief of als gastronomische wijn geschonken worden, met andere woorden deze Riesling is in het voorprogramma heerlijk maar ook als hoofd act van grote hoogte.
En dan Domaine Ostertag, opgericht in 1966 in de buurt van Straatsburg. Andre Ostertag, de huidige directeur van het domein, heeft de Ostertag wijnen naar een ongekend hoog niveau gebracht en kiest voor het maken van compromisloze wijnen. Kwaliteit boven alles. André werkt bio-dynamisch. Alleen het beste is goed genoeg.
Piet Veerman nagenoeg gelijktijdig begonnen in 1964 met the Cats werkt ook compromisloos aan zijn muziek en zorgt er op eigenzinnige wijze voor dat kwaliteit boven alles gaat. In de jaren zeventig voerde Piet in Larrabee al discussies met de platenbazen over de uitvoering van zijn muziek. Alleen het beste is immers goed genoeg!
Dan het laatste punt van overeenkomst. Het is bekend dat wijnboeren de wijnen van succesvolle wijnmakers proberen te imiteren. Met pruiken op en pakken aan zien we dat op bruiloften, partijen en concerten ook in de muziek gebeuren. Het is de wijnboeren nooit gelukt en zo is het ook in de muziek. Laten we het vooral als een ode aan een fenomeen zien!
Dan toch nog een verschil tussen Piet en de goed gerijpte Riesling van Ostertag. Dat verschil zit in de afdronk. Hoewel de Fronholz een prachtige en lange afdronk heeft ken ik geen Riesling die na een paar weken nog nadreunt. Deze ervaring kan alleen Piet ons schenken!
Ik hoop dat Piet Veerman nog lang met me mee blijft reizen op mijn wijnroutes door Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje en Frankrijk.
Proost en groet,
‘t Wijnboertje